NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE
05.02.2024 (poniedziałek) | godz. 19.00 (Scena 61) | wstęp wolny (rezerwacja miejsc)
Autor: STEFAN VÖGEL
Przekład: Marek Szalsza
Reżyseria: W. Kostrzewski
Obsada: Olga Sarzyńska, Adam Cywka, Paweł Gasztold-Wierzbicki
Data i miejsce: 05.02.2024, godz. 19:00, Teatr Ateneum
Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Agencja Dramatu i Teatru ADiT, Teatr Ateneum
Dwoje zdesperowanych, złamanych życiem ludzi, rozdzielonych ścianą pokoju hotelowego. Ona młoda, nie umie znaleźć sobie miejsca po stracie męża i dziecka, którzy zginęli w kierowanym przez nią samochodzie; jej stosunek do samobójstwa jest raczej instynktowny i romantyczno-emocjonalny. Wiele starszy od niej Arthur, nie mogąc pogodzić się ze śmiertelną diagnozą pragnie za wszelką cenę oszczędzić sobie bólu, a bliskim, których w przeszłości bardzo zranił (dopiero pod koniec sztuki rozpoznajemy szkodliwość jego czynu) kłopotów: swoje „filozoficzne” samobójstwo ma dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Następnego dnia zamierza udać się do kliniki eutanazji w Amsterdamie i tam odejść bez szumu i rozlewu krwi. Teraz siedzi w pokoju hotelowym i pisze pożegnalny list do dzieci, pragnąc tylko spokoju i pysznego bordeaux, kiedy z pokoju obok dociera do niego głośno nastawiona muzyka The Doors. Wściekły na hałasy poznaje sprawczynię zamieszania, która tego wieczora również zamierza pożegnać się z życiem, mając do wyboru cały arsenał środków. Najpierw słucha jej tragicznej historii, doradzając jak najskuteczniej popełnić samobójstwo, a następnie, uświadomiwszy sobie ironię ich losu, próbuje z determinacją odwieść ją od tego czynu. Dzięki Arthurowi Klara zapragnie znów żyć – i zajmie się doprowadzeniem Arthura do pogodzenia ze sobą. Zabiera go na wycieczkę po Amsterdamie, która znajdzie swoje szczęśliwe zakończenie… w łóżku. Arthur jednak nieugięty w swoich zamiarach nie zdąży na swój termin w klinice. Ale odrzucona przez niego Klara rzuca się z okna, wpada do kanału, z którego wyciągnie ją zszokowany, ale właśnie dzięki temu trzeźwo myślący Arthur…
Tak zaczynają swoje nowe, wspólne życie… chociaż Arthur wkrótce odejdzie, pozostawi po sobie kolejnego potomka, dobrze wspominającą go rodzinę, której zrekompensuje dawne krzywdy.
Ciepła i mądra tragikomedia, pełna zaskakujących zwrotów, ze znakomicie napisanymi postaciami, prawdziwymi do granic możliwości, a jednocześnie zaskakującymi. Przeżywając z nimi walkę o sens życia, otrzymamy wielki zastrzyk energii i spędzimy pogodny, a zarazem refleksyjny wieczór w teatrze, mając szansę na oswojenie się z trudnymi tematami, jak śmierć, przemijanie i rozliczenie z własnym życiem.
STEFAN VÖGEL
Ur. 1969 w Bludenz w Austrii, dorastał w Gurtis, wiosce liczącej 200 mieszkańców. Po ukończeniu informatyki i ekonomii w Zurychu poświęcił się całkowicie twórczości scenicznej. Od 1993 r. jest niezależnym autorem oraz aktorem. Pierwsze sukcesy odniósł jako autor kabaretu pt.Grüß Gott in Voradelberg. Vögel cieszy się renomą jako autor powieści, sztuk teatralnych oraz scenariuszy filmowych. Jego sztuki Eine gute Partie, Global Player, Biały puch (Süßer die Glocken) oraz Najsłodsze owoce cieszą się wielkimi sukcesami na niemieckich scenach, a Bella Donna została z powodzeniem wystawiona na scenie Teatru Bagatela w Krakowie.