Kwartet Ronalda Harwooda (1999) jest jedną z najbardziej znanych sztuk teatralnych słynnego brytyjskiego dramaturga, powieściopisarza i scenarzysty filmowego, laureata Oscara w 2002 roku za najlepszy scenariusz adaptowany Pianisty Romana Polańskiego. Rzecz dzieje się w domu spokojnej starości dla artystów-weteranów, gdzie spotykają się dawni sceniczni partnerzy z genialnego  kwartetu z IV aktu opery Rigoletto Giuseppe Verdiego. Jedna z par kwartetu była niegdyś małżeństwem… Swego czasu sławni, młodzi i piękni, dziś są siedemdziesięciolatkami pełnymi zgryźliwości i wzajemnych zabawnych złośliwości, wspominającymi z sentymentem i nieukrywaną miłością minione czasy. Ostatnim rzutem na taśmę próbują odtworzyć kwartet Verdiego, który w finale sztuki zabrzmi jak wyzwanie rzucone światu przez byłych wirtuozów operowego śpiewu. I po raz któryś okazuje się, że prawdziwa sztuka jest nieśmiertelna. Kwartet był i jest aktorskim popisem dla czworga gwiazd „starej daty” każdego teatru, w Ateneum reprezentowanych przez Magdę Zawadzką, Marzenę Trybałę/Sylwię Zmitrowicz oraz dwóch Krzysztofów, Gosztyłę i Tyńca.

fot. Bartek Warzecha

FRAGMENTY RECENZJI (rozwiń)

Aktorzy wydobywają różnice charakterów, temperamentu, poczucia humoru, sposobu bycia swoich bohaterów, tworząc barwny korowód drobnych zdarzeń, napięć, emocji rozpiętych między wybuchami pretensji, złości po godną pozazdroszczenia harmonię i życzliwość. Ich postacie tchną prawdą i mimo że to „tylko” komedia można je polubić.

Tomasz Miłkowski, Kwartet na 222, Dziennik Trybuna nr 206
całość tutaj

Kwartet to popis artystycznego kunsztu wspaniałych, doświadczonych aktorów Teatru Ateneum. W spektaklu nie ma lepszych i gorszych ról. Każdy z  tej wielkiej czwórki wzrusza i zachwyca, wkładając w grę całe serce. Wojciech Adamczyk doskonale dopasował artystów do poszczególnych postaci. Magdalena Zawadzka wydaje się stworzona do roli uroczej i przezabawnej Cissy Robson, Marzena Trybała genialnie wciela się w nieco zmanierowaną primadonnę, Jean Horton, Krzysztof Gosztyła zachwyca i wysmakowaną kreacją Reginalda Pageta, a Krzysztof Tyniec bawi do łez w roli nieokrzesanego podrywacza, Wilfa Bonda.

Agnieszka Małgorzata Adamska, Jeszcze nie czas odchodzić. “Kwartet” na scenie Teatru Ateneum
całość tutaj

Namaszczony, choć tak naprawdę rozedrgany, zmieniający nastroje Reggie – Krzysztofa Gosztyły, nieszkodliwy spec od ględzenia o seksie Wilfred – Krzysztofa Tyńca, wyniosła, i pod tą swoją wyniosłością krucha Jean – Marzeny Trybały, ma się wrażenie, jakby to było dla aktorów coś więcej niż kolejna sztuka do odegrania. Grają zresztą nie naturalistycznie, bardziej bawią się rolami niż wcielają w każdy ruch i w każde sapnięcie, stosownie zresztą do finezji chwilami teatralnie umownego tekstu. I zarazem jakby dzielili się z nami jakimś swoim doświadczeniem nagromadzonym od dziesięcioleci.

Piotr Zaremba, Angielska klasyka, polska aktualność. I kolejne hiobowe wieści dla teatrów, Tygodnik TVP
całość tutaj

Zrobienie dobrej komedii o starzeniu się nie jest łatwe. Zwłaszcza takiej, która spodoba się i seniorom, i młodszym widzom. Harwoodowi to się udało, a Adamczyk wyreżyserował ją z klasą. Sztuka jest podana w pikantnym sosie lekko uszczypliwego, ironicznego i zdystansowanego wobec rzeczywistości poczucia humoru. Bardzo brytyjskiego, przepadam za takim. Dowcipy są serwowane przez genialnie zbudowane postaci, a obsada aktorska uderza w wysokie C.

Basia Wasil-Grochowska, „Kwartet” Ronalda Harwooda w reżyserii Wojciecha Adamczyka, Kulturantki.pl
całość tutaj

NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE

2021-03-07 19:00
2021-03-25 19:00
KUP BILET
2021-03-26 19:00
KUP BILET
2021-03-27 19:00
KUP BILET
2021-03-28 19:00
KUP BILET

PREMIERA

3 października 2020

SCENA 20

CZAS TRWANIA

140 minut (1 przerwa)

OBSADA

Jean Horton Marzena Trybała / Sylwia Zmitrowicz
Cecily Robson Magdalena Zawadzka
Reginald Paget Krzysztof Gosztyła
Wilfred Bond Krzysztof Tyniec
Aktorki pantomimy Paulina Staniaszek, Olga Gąsowska
Aktorzy na projekcji video Paulina Gałązka, Katarzyna Ucherska, Dariusz Wnuk, Daniel Mosior

TWÓRCY

autor Ronald Harwood
przekład Michał Ronikier
reżyseria Wojciech Adamczyk
scenografia Marcelina Początek- Kunikowska
kostiumy Anna Englert
pantomima Bartłomiej Ostapczuk
konsultacje wokalne Aldona Krasucka
asystent reżysera Magdalena Sowińska
video Łukasz Kustrzyński