NAJBLIŻSZE SPEKTAKLE
2024-12-13 | 19:15 | Kup bilet |
2024-12-14 | 19:15 | Kup bilet |
2024-12-15 | 19:15 | Kup bilet |
Hipnotyzująca, czarna komedia pełna Allenowskiego humoru. Tekst Joshuy Harmona jest od lat przebojem na teatralnych scenach od Los Angeles po Sydney.
Źli Żydzi to współczesna historia z życia nowojorskich Żydów. Czarna komedia pełna Allenowskiego humoru, mająca w tle pytania o tożsamość kulturową i wierność tradycji. Mocny, hipnotyzujący i momentami przezabawny tekst o rodzinie, która spotyka się po pogrzebie dziadka i toczy spór o pozostałą po nim pamiątkę. Wbrew tytułowi – nie tylko o Żydach.
Opinie widzów po premierze Złych Żydów.
FRAGMENTY RECENZJI (rozwiń)
W grze czteroosobowego teamu nie ma jednego fałszywego tonu. Są do bólu prawdziwi, choć przecież chwilami „metaforyczni”. Zwłaszcza Daphne, której niemal biblijne przemowy brzmią tak hebrajsko, tak rytualnie, jak monologi bohaterów Hanocha Levina. Poza wszystkim to dzieje się tuż przy publiczności. Może stąd jeszcze większe poczucie: to dotyczy także nas. My jesteśmy w samym środku tego wszystkiego.
Cała czwórka jest wspaniała, ale i z logiki tekstu i trochę z temperamentu aktorki wynika dominacja Daphne. Olga Sarzyńska jako nadpobudliwa, toksyczna, wiecznie mówiąca kobieta-potwór jest tym, kim bywa często: mistrzynią od ról tragikomicznych, niejednoznacznych. Przerysowuje postać, by jej w finale współczuć. Jest przejmująca, a jednocześnie… niebywale śmieszna. To wielka KREACJA. A dobrych komików bywających równocześnie tragikami nie mamy tak wielu.
Piotr Zaremba, „Źli Żydzi” w Teatrze Ateneum – śmiesznie i mądrze
całość tutaj
To kawał znakomitego teatru z prawdziwego zdarzenia. Teatru bez udziwnień. A jednocześnie na wskroś nowoczesnego. Dzięki znakomitej reżyserii i oprawie muzycznej Macieja Kowalewskiego. (…) Grają rewelacyjnie utalentowani aktorzy. Wielką rolę Daphny gra Olga Sarzyńska, niezapomniana Merilyn Mongoł w tym teatrze i Julia Konarska jako Melody – jedyna gojka w tym żydowskim towarzystwie. A panowie w tym przedstawieniu to znakomity i wielce utalentowany Wojciech Brzeziński jako Liam i Piotr Sędkowski w roli Jonaha.
Witold Sadowy, “Źli Żydzi” – wielki sukces Teatru Ateneum w Warszawie
całość tutaj
(…) opłakujący dziadka żałobnicy toczą zawzięty spór, kto jest prawdziwym Żydem, komu należy się najcenniejsza pamiątka po dziadku, czyje na wierzchu, jak to w rodzinie, niekoniecznie żydowskiej. Olga Szarzyńska święci triumf w roli samozwańczej nadzorczyni wartości. Niesłychanie śmieszne i mądre przedstawienie – przestroga przed ukąszeniem fanatyzmu.
Tomasz Miłkowski, Moje teatralne olśnienia 2019, Dziennik Trybuna
całość tutaj
Sukces ma jednak wielu ojców (i matek). Olga Sarzyńska i Wojciech Brzeziński tworzą wspaniały duet sceniczny, jedno drugiemu nie ustępuje w talencie komediowym, w bogactwie ekspresji, w umiejętności wydobycia najlepszych elementów z pojedynczych zdań, słów i gestów. Teatr lubi jaskrawość postaci i zderzające się przeciwieństwa, ale wcale nie jest łatwo tak zagrać. Między dominującą dwójką miejsce dla siebie znaleźli (i na scenie nie giną!) Piotr Sędkowski (Jonah) – niepozorny i schowany przez większość spektaklu zaskakuje piękną i wzruszającą pointą – i Julia Konarska (Melody), grająca głupkowatą wielkomiejską trzpiotkę, która w kilku momentach kradnie widownię, szczególnie w komicznym wykonaniu arii. Całej czwórce należą się brawa nie tylko za konsekwentne i trafione kreacje, ale również za to, jak świetnie współpracują jako zespół, jako dynamiczny, pędzący bez ustanku kwartet.
Yoryk, Dziedzictwo pamięci, czyli za śmiechem cień
całość tutaj
Światowa Premiera w Nowym Jorku przygotowana przez Roundabout Theatre Company (Dyrektor Artystyczny Todd Haimes, Dyrektor Zarządzający Harold Wolpert, Dyrektor Wykonawcza Julia C. Levy,) w ramach wydarzenia Roundabout Underground w Harold and Miriam Steinberg Center for Theatre 30 października 2012 r.
ROUNDABOUT THEATRE COMPANY (Dyrektor Artystyczny Todd Haimes) jest zespołem teatralnym zaangażowanym w tworzenie przystępnych dla każdego widza, wysokiej klasy produkcji teatralnych, w których realizacji uczestniczą uznani artyści. Roundabout jest organizacją non-profit działającą w Nowym Jorku, która spełnia swoją misję poprzez wystawienia utworów dramatycznych oraz musicali autorów zarówno znanych jak i debiutujących, inicjatywy edukacyjne, a także programy mające na celu dotarcie do publiczności w każdym wieku.
Założony w 1965 r. zespół teatralny Roundabout prezentuje swoje produkcje na pięciu własnych scenach oraz jeździ w trasy po całych Stanach Zjednoczonych. Roundabout jest na Broadway’u od 20 lat. Produkcje teatru otrzymały 181 nominacji do nagrody Tony, 174 nominacje do nagrody Drama Desk i 195 nominacji do nagrody Outer Critics Circle. Więcej informacji dotyczących zespołu Roundabout oraz jego misji, historii i programów można znaleźć na stronie roundabouttheatre.org.
PREMIERA7 grudnia 2019 | SCENA20 |
Spektakl dla widzów od 16 roku życia
CZAS TRWANIA
100 min
OBSADA
Daphna | Olga Sarzyńska |
Melody | Julia Konarska |
Jonah | Piotr Sędkowski (gościnnie) / Jakub Sasak |
Liam | Wojciech Brzeziński |
DUBLURY
Jakub Sasak | 04.10 | 05.10 | 06.10 |
TWÓRCY
autor | Joshua Harmon |
przekład | Hanna Szczerkowska |
reżyseria, opracowanie muzyczne | Maciej Kowalewski |
scenografia i kostiumy | Arkadiusz Kośmider |
konsultacje ruchowe, teatr wizualny | Bartłomiej Ostapczuk |
konsultacje hebraistyczne | Regina Gromacka |
asystent reżysera | Joanna Trzcińska |