Z ogromną radością informujemy Państwa, że 15 września 2016 r. setny raz zagramy spektakl “W progu”.
Gratulujemy serdecznie wszystkim twórcom i realizatorom tego przedstawienia. 

 

 

Galeria zdjęć ze spektaklu autorstwa  Bartka Warzechy

[nggallery id=103]

[wptabs][wptabcontent][wptabtitle]O SPEKTAKLU[/wptabtitle]

GLEN BERGER

W PROGU

czyli
tajemnica zaniechanych spodni.
Ekscytująca prezentacja przepięknych dowodów rzeczowych.

 

przekład – HANNA SZCZERKOWSKA
reżyseria – BARTEK KONOPKA
scenografia – MARCIN STAJEWSKI 
muzyka – JERZY SATANOWSKI

prapremiera polska– 12.06.2013 r. SCENA “61”

Występuje:

MARIAN OPANIA

Pewnego dnia starszy pan, bibliotekarz z niewielkiego holenderskiego miasta Hoofddorp, znalazł pośród zwróconych książek stary przewodnik turystyczny. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ów przewodnik ktoś wypożyczył… 113 lat wcześniej! Kto i dlaczego zwrócił go właśnie dziś? Na karcie bibliotecznej książki zapisany był jedynie dziwny adres – w Chinach… Zaintrygowany bibliotekarz postanawia dociec, co się za tym wszystkim kryje. Wybiera się na wędrówkę po śladach pozostawionych przez ludzi wplątanych w historię rozwijającą się w najbardziej nieprzewidzianych kierunkach. Odwiedza Londyn, Pekin, Rzym, Bonn, jedzie do Australii, Grecji i Francji. Tropy wiodą też w różne czasy, w wiek XIX i wcześniej. Wraz z bibliotekarzem wpadamy na ślad mitycznego Latającego Holendra i równie mitycznego Żyda Wiecznego Tułacza. Pojawia się podejrzenie, że to właśnie on, bibliotekarz z Hoofddorp, jest tym Latającym Holendrem… Wszystko w tym szalonym monologu-monodramie staje się możliwe…

Sztuka Glena Bergera, napisana z niezwykłą wirtuozerią, została zaliczona do dziesiątki najlepszych sztuk 2001 roku w USA i do dziś jest grana na wielu scenach świata. W Ateneum ma swoją polską prapremierę.

Spektakl reżyseruje Bartek Konopka. Tak, ten Bartek Konopka! Reżyser m.in.: wchodzącego właśnie na ekrany kin filmu “Sztuka znikania”, nagradzanego na wielu festiwalach „Lęku wysokości” (fabularny debiut reżysera) i oczywiście nominowanego do Oscara filmu dokumentalnego „Królik po berlińsku”.

Spektakl “W Progu” jest teatralnym debiutem Bartka Konopki.

 

Czas trwania spektaklu: 1 godz. 45 min.
Informacje dotyczące cen biletów, planu widowni i kasy biletowej są dostępne na stronie BILETY.

 

Producentami pierwszego wystawienia utworu “UNDERNEATH THE LINTEL” na off-Broadwayu w 2001 roku byli Scott Morfee, Tom Wirtshafter i Dana Matthew.
[/wptabcontent]

 

[wptabtitle]O AUTORZE: GLEN BERGER[/wptabtitle]

[wptabcontent]

Współczesny amerykański dramaturg. Studiował etnografię na uniwersytecie w Pensylwanii. Dziesięć lat mieszkał w Nowym Yorku. Obecnie, z rodziną i dziećmi mieszka w dolinie rzeki Hudson.

Od kilku lat jest członkiem społeczności dramaturgów skupionych w prestiżowej nowojorskiej szkole dla dramatopisarzy New Dramatist.

Napisał kilka sztuk teatralnych, z czego największym sukcesem okazała się sztuka „W progu” (Underneath the Lintel). Polskiego przekładu tego monodramu dokonała Hanna Szczerkowska. W teatrze na Brodwayu (2003) sztukę zagrano ponad 450 razy. Dziś jest grana na kilku kontynentach, w ponad 50 miastach świata.

Glen Berger jest też autorem serialu dla dzieci, współpracuje z Children’s Theatre w amerykańskim mieście Minneapolis. Jako autor scenariuszy odcinków telewizyjnej serii dla dzieci pt. „Arthur” otrzymał dwie nominacje do nagród Emmy.

 

[/wptabcontent]

[wptabtitle]RECENZJE[/wptabtitle]

[wptabcontent]

 

Opania Holender

W monodramie musi być jakaś sita, skoro przyciąga artystów spełnionych. Tak się stało w przypadku Mariana Opani, który nie musiał przecież poszukiwać ani potwierdzenia swoich umiejętności, ani sympatii widzów. Aktora najwyraźniej skusiła sama forma i tekst Glena Bergera (prapremiera polska), w inteligentny sposób kreślący dziwne przygody pewnego bibliotekarza z holenderskiej prowincji, do którego rąk trafiła książka zwrócona do biblioteki po 123 latach.

Starszy pan wiedzie życie ustabilizowane i nudne, pozapinane na ostatni guzik i bez żadnych – na to wygląda – szans na odmianę. A jednak oddana po tylu latach książka narusza porządek. Daje to początek prywatnemu śledztwu, które gna bibliotekarza po całym świecie, aż do odkrycia, że ściga Żyda Wiecznego Tułacza, a sam jest Latającym Holendrem (albo na odwrót). Na koniec nasz bohater zrozumie, że za żadną cenę nie wyrzeknie się pasji tworzenia. Tekst pełen błyskotliwych zwrotów akcji, a także nietuzinkowego dowcipu prowadzi więc do potwierdzenia istoty gatunkowej człowieka – to homo creator. Opania wiedzie nas przez świat z wdziękiem, trochę przy tym gra z publicznością, zmagając się z ogromnym tekstem, aby brawurowo dojść do tej wcale poważnej puenty. (…)

Tomasz Miłkowski, “Przegląd” 26/2013

Tajemnica zaniechanych spodni

(…) Okazuje się, że nie tylko alpinistom marzą się coraz wyższe i trudniejsze szczyty, artystom także. Monodram Mariana Opani w Teatrze Ateneum, “W progu”, jest tego widocznym przykładem. Aktor skończył właśnie 70 lat i poważnie się zastanawiał, czy nie przyszła pora, by gdzieś nad rzeczką zarzucić przynętę i wpatrując się w spławik, czekać na grubą rybę. Aż tu okazało się, że wciąż nęcą go wyzwania artystyczne. – A może by tak zrobić jakiś monodram – pomyślał. I właśnie wpadł mu do ręki tekst holenderskiego autora Glena Bergera. Tekst niezwykły. I na jego miarę szyty. (…)

Hanna Karolak, “Gość Niedzielny” 34/2013

[/wptabcontent]

[/wptabs]